Slušanje
- Polaznik može pratiti duži razgovor čak i kad nije jasno strukturiran i kad veze nisu jasno iznesene već se podrazumijevaju.
- Može razumjeti velik broj idiomatskih izraza i kolokvijalizama, te prepoznati promjene stila i registra.
- Može izvući određenu informaciju čak i iz nekvalitetnih i nejasnih javnih najava, npr. na kolodvoru, sportskom terenu i sl.
- Može razumjeti složene tehničke podatke poput uputa za rukovanje ili podrobnih opisa poznatih proizvoda i usluga.
- Može razumjeti predavanja, izlaganja i izvještaje iz područja svog stručnog ili znanstvenog interesa čak i kad su tematski i lingvistički zahtjevni.
- Može, bez prevelikih poteškoća, razumjeti filmove u kojima se u velikoj mjeri koriste idiomatski izrazi ili žargon.
Čitanje
- Polaznik može razumjeti prilično duge zahtjevne tekstove i usmeno ih sažeti.
- Može čitati složene izvještaje, analize i komentare u kojima se iznose mišljenja, stavovi i međuodnosi.
- Može izvući informacije, ideje i mišljenja iz visokospecijaliziranih tekstova iz područja vlastite struke, npr. izvješća o istraživanjima.
- Može razumjeti duge, složene upute, naprimjer za korištenje neke nove naprave, čak i kad nisu u vezi s njegovim poslom ili područjem interesa, uz uvjet da ima dovoljno vremena više ih puta pročitati.
- Može bez poteškoća čitati suvremena književna djela.
- Može se u književnom djelu odmaknuti od konkretnog zapleta i shvatiti implicitna značenja, ideje i odnose.
- Može prepoznati društvenu, političku ili povijesnu pozadinu književnog djela.
- Može razumjeti sve vrste pisama i dopisa uz povremeno korištenje rječnika.
Govorna interakcija
- Polaznik može aktivno sudjelovati u živim raspravama izvornih govornika.
- Može govoriti tečno, ispravno i učinkovito o mnogobrojnim općim, stručnim ili znanstvenim temama.
- Može se učinkovito i prilagodljivo služiti jezikom u društvenim situacijama, pri čemu se služi osjećajima, aluzijama i humorom.
- Može izraziti svoje ideje i mišljenja jasno i točno, te može uvjerljivo iznositi složenu argumentaciju i reagirati na nju.
Govorna produkcija
- Polaznik može jasno i podrobno prezentirati složene sadržaje.
- Može usmeno sažeti dugačak, zahtjevan tekst.
- Može dati opširan opis ili prikaz nečega povezujući tematske cjeline, razvijajući pojedina stajališta i završivši odgovarajućim zaključkom.
- Može iznijeti jasno strukturiran prikaz neke teme iz područja svog osobnog ili stručnog interesa udaljujući se po potrebi od pripremljenog teksta kako bi spontano reagirao na pitanja slušateljstva.
Strategije
- Polaznik može koristiti cijeli niz prikladnih izraza prilikom uzimanja riječi kako bi napravio tečan uvod u ono što želi reći ili dobio na vremenu i zadržao riječ dok razmišlja.
- Može se svojim doprinosom spretno nadovezati na druge sugovornike.
- Može riječ koje se ne može sjetiti zamijeniti odgovarajućim izrazom a da ne zbuni slušatelja.
Jezična sposobnost
- Polaznik se može izražavati tečno i neusiljeno, gotovo bez napora. Samo neka teška i apstraktna tema može otežati prirodni, ujednačeni tijek njegovog izričaja.
- Može se izražavati jasno i tečno, te dobro strukturirati svoj govor pokazujući da se može služiti odgovarajućim sredstvima kako bi ono što želi reći pretočio u sadržajno i jezično suvisao tekst.
- Dobro vlada bogatim rječnikom, što mu omogućuje da moguće praznine spremno zaobiđe parafraziranjem; rijetko se primjećuje da mora tražiti pravi izraz ili odustati od toga da kaže baš ono što želi reći.
- Može dosljedno održavati visok stupanj gramatičke točnosti; pogreške su rijetke i teško se primjećuju.
Pisanje
- Polaznik se može jasno i čitljivo pismeno izražavati o velikom broju općih ili stručnih tema.
- Može (npr. u sastavku ili izvještaju) jasno i dobro strukturirano predstaviti složenu temu, posebno ističući najvažnije misli.
- Može iznijeti svoja gledišta u komentaru na neku temu ili događaj, ističući glavne ideje i potkrepljujući svoje prosudbe detaljnim primjerima.
- Može prikupiti informacije iz raznih izvora, te ih suvislo povezati u obliku pisanog sažetka.
- Može u osobnom pismu podrobno opisati doživljaje, osjećaje i događaje.
- Može napisati formalno ispravno pismo, npr. da bi uložio žalbu ili da bi zauzeo stav za ili protiv nečega.
- Može pisati tekstove gramatički vrlo ispravno, te prilagoditi svoj rječnik i stil ovisno o primatelju, vrsti teksta i temi.
- Može odabrati stil kojim će pisati ovisno o primatelju kojem je namijenjen.
Funkcije
Čine ih jezični obrasci kojima se:
- daju i traže informacije o činjenicama
- izražavaju stavovi i postavljaju pitanja o stavovima
- potiče na određenu radnju
- postiže društvena interakcija
- strukturira iskaz
- podržava komunikacija.
Gramatičke strukture
- riječi u kontekstu: biti, činiti, afirmacija, imidž, identitet, prezentacija, ponos, davati/dati, dobivati/dobiti
- izražavanje afirmativnog stava
- izražavanje prijekora i prihvaćanja, odnosno odbijanja prijekora
- izražavanje različitosti i sličnosti
- riječi u kontekstu: dovoditi/dovesti, doživljavati/doživjeti, vjernik, stav, simbol, priprema, odricanje, običaji, blagoslov, spomenik, grob, obilježje
- riječi u kontekstu: izazvati/izazivati, izdavati/izdati, ekološki, prehrana, potpora, uvjet
- riječi u kontekstu: vršiti/izvršiti, praviti/napraviti, izlagati/izložiti, izražavati/izraziti
- komentiranje, prepričavanje vlastitog iskustva
- riječi u kontekstu: nailaziti/naići, obavljati/obaviti, stereotip, predrasuda, uvriježen, opravdanje, nepoželjan, odavati/odati
- izražavanje podrške i tješenja
- sažimanje teksta
- priprema govora
- turističko vođenje po Hrvatskoj